“Philosohpy fór Children”: Proposta ba Fórmação Labarik sira iha
Timor Leste
Martinho G. da Silva Gusmão
Temi
de’it liafuan filosofia, ema barak mak baruk ona atu rona! Filosofia ne’e ba
de’it Amo-lulik sira, liu-liu sira nebe tur de’it iha fulan hodi hanoin kona ba
rai! Ema balun halo piada dehan “filosofia
é a ciência como tal, e sem tal e tal não ha ciência como tal”. Filosofó
boot husi Indonésia, Prof. DR. Franz von Magnis-Suseno, SJ hatene-an hodi
dehan, “... memang sulit disangkal bahwa
mereka sering berkesan sombong. Daripada menerima begitu saja ajaran yang
ditradisikan, mereka mempertanyakan.
Tetapi sebenarnya mereka tidak sombong, mereka justru rendah hati. ... nalar
harus bermain”. Tan filosofó inisisti atu ema ida-idak usa nia ulun rasik
atu hanoin, nune’e dala barak sira la hetan simpatia! Se nune’e, hanorin
labarik sira kona ba filosofia la halo sira sai aat liu?
Revista ida ho naran The Journal
of Philosophy fór Children hakerek bebeik artigo kmanek koba filosofia ba
labarik sira. Liu-liu Mathew Lipman
mak iha tempo ne’e hakerek barak lori proposta balun kona ba filosofia ba
labarik sira. No oinsa mak hatama iha currículo. Hau hakarak afilia an ba
Lipman no hata’es idéia balun hodi contribui ba ita nia Ensino Básico iha Timor Leste. Tan ita hare, katak, Lei de Bases da Educação (LBE no. 14/2008)
hatur filosofia kona ba labarik sira nebe furak tebes, katak, “Assegurar a fórmação integral de todas as
crianças e jovens, através do desenvolvimento de competência do ser, do saber,
do pensar, do fazer, do aprender a viver juntos” (artigo 12o no.
1). Iha ne’e LBE hatur kedas filosofia metafísica,
epistemologia no pratica.
Saida no Oinsa mak “Philosophy
fór Children”?
Conceito “Philosophy fór children”
katak tentativa ida atu hari’i (la’os harahun) disciplina filosofia hodi nune’e
labarik sira mos hetan acesso ba pensamento critico no dialético. Filosofia
halo labarik sira hetan capacidade no habilidade hodi hanoin ho sira nia ulun
rasik. Labarik sira la’os rona deit ka dekor de’it saida mak mestre/a sira
hanorin maibe hetan direito atu halo “investigação” rasik no hametin sira nia
“significado” rasik.
Maibe, hanorin filosofia ba labarik sira no halo filosofia hamutuk ho
labarik sira, la hanesan ho ema boot sira. Iha de’it aspecto balun nebe di’ak
atu ita hanoin no hatama iha metodologia hanorin filosofia nian.
Ida uluk (1), labarik sira iha
capacidade boot tebes atu “maravilhado”
ba buat fóun no buat murak. Liu-liu tan sira nia fantasia no imaginação hahu
moris no buras neneik ho bebeik. Filosofia hahu duni ho “maravilha”. Dalan
murak mak liu husi historia (lendas no fabulas, mitos no letra). Iha filosofia,
“historia” hanesan sasukat ida atu ema hare no hatene ninia hun no abut, origen no gênese. Ne’e duni, filosofó boot ida H.G. Gadamer temi “Wirkungsgeschicliches Bewußtsein” (Alemã
lian), ka, consciência da determinação
histórica.
Labarik sira hadomi tebes wainhira ema boot haktuir historia. Ida ne’e
hamosu no hamoris sira nia imaginação atu
bele “hanoin” (pensar) no “su’ut tuir” (investigar), sa tan kona ba evento ka
assunto ruma nebe “intigantes” no “contestáveis”. Hanorin historia ida ba labarik sira ne’e hanesan construção de base.
Labarik sira bele hare tuir no la’o tuir saida mak mestre/a sira hatoo.
Wainhira Gadamer dehan consciência da
determinação histórica, katak, moris nebe sira hala’o ohin loron mai husi
uluk nian nebe hatutan husi ema balun no ema barak. Iha ne’e mestre/a sira fó
tulun atu labarik sira atu hatene “filosofar”, involve sira nia intelectual no
emocional, fuan no laran atu hare no hatene oinsa mak ema ida (figura
histórica) hala’o moris ne’e. Bele mos santo/ santa sira ka ema baibain. Bele
mos husi Bíblia Sagrada.
Importante mak liu husi historia, mestre/a
sira loke dalan ba labarik sira atu hanoin rasik kona ba saida mak moris ne’e
nia lala’ok: motivo diak ida, analogia diak ida, distinção diak ida, ka hatitu suposições
no implicações nebe labarik ida ho
nia maluk sira (hanesan mos inan-aman no mestre/a sira) hala’o iha moris. Saida
mak labarik sira hanoin, hateten no halo ... hatudu ona oinsa mak sira valoriza reflexão diak ida. Maski, dala
ruma labarik sira la halo iha sira nia moris.
Wainhira ita hanorin labarik sira atu banati tuir asuwain sira ka hare
sira nia matenek, ne’e hatudu ona katak labarik sira tau iha pratica (hala’o
moris) ho procedimento no valor asuwain nian.
Tuir mai (2), lori filosofia
ba labarik sira liu husi currículo. Dalan ida ne’e hatudu oinsa mak filosofia
nia riku-soy (richness; riqueza) no
hanoin-klean (profundity; profundidade)
hada’et mos ba labarik sira iha currículo nia laran. Oinsa mak ita halo? Tuir
hau nia hanoin, (a) UNTL no ISFT Dom Jaime Garcia Goulart loke ona estudos ba
filosofia. Mestre/a bele kaer sira nia manual atu hanorin, maibe tur no ko’alia
hamutuk ho docente filosofia sira atu oinsa mak hatama conceito/ pensamento
filosofia nian atu fó isin-klamar ba manual/ matéria nebe iha ona. colaboração
ida ne’e sei sai permanente. Iha rai boot sira seluk, filosofia la’o dalan
naruk ona no kleur ona. Balun soe tiha. Maibe, ohin loron hili hikas fali, tan fó
duni fólin aas no qualidade diak. Ministro Educação sira husi União Europeu
(hahu 2004) halo projeto boot atu hatama fali estudos clássico (Grego no Latim)
ho filosofia iha currículo ba ensino básico. Timor Leste mos bele hahu. Nune’e
mos (b), ita nia ME bele halo programa ba matéria ida-idak hodi hatama conceito
no procedimento atu oinsa mak labarik sira bele hakat tuir. Hanesan ita hatene
programa Philosophy fór Children bele
fórnece matérias oi-oin, naran katak ita iha ema atu halo estudo rasik, atu
matéria/ manual hirak ne’e sai “ita nian”, ita mak produz/ publica rasik. Sai
hanesan contextual philosohpy (Prof.
DR. Magnis Suseno, SJ dehan “Berfilsafat
dalam Konteks”) ba ita nia labarik sira.
Ikus liu (3), matéria nebe
bele sai hanesan odamatan atu tama mak língua
e letra (bahasa dan sastra) no “historia
filosófica”. Atu hateten lolos karik, ita la iha matéria hirak ne’e iha
currículo. Razão ida, katak, husi kedas Indonésia nia tempo ita hanoin katak
estudos “bahasa dan sastra” ne’e ba de’it estudante “kelas dua” (sir abe la dun
matenek). Razão seluk, ita rasik la produz obra literária (karya sastra). Se hau la sala, Timor oan nebe hakerek poesia mak
ida rua de’it: Xanana Gusmão no Francisco Borja. Seidauk iha ema atu hakerek
romance ka novel (maibe, fóinsae sira hakerek musica romântica barak liu to’o hamosu inflação boot). Too ohin loron ita la produz tan ona. Ida ne’e
de’it mos ita la usa atu hanorin iha escola. Ita mos hasai ona documento barak
hanesan CAVR no CVA nian. Maibe, seidauk iha esfórço atu mestre/a sira hakerek
rasik manual husi documento hirak ne’e sai matéria currículo. Sa tan hakerek
livro seluk? Tinan ida mos ita nia matenek nain sira – licenciatura, maestrado
no doutorado sira hasai livro 2 ka 3 deit karik. Ne’e duni, ita ki’ak no mukit
tebes iha educação.
Tuir ha’u nia hanoin, obra literária no historia sai hanesan matéria
prima ba filosofia. Maibe, ciências naturais mos bele iha relação ho philosophy of science no new cosmology; ciências sociais mak
barak liu tan. Importante atu ita hare no hanoin lisuk, katak, Philosophy fór Children ne’e hanesan
“trampolin” ida, atu labarik sira haksoit halimar husi leten ba kraik, nani iha
we lihun laran. Significa, labarik sira haloo investigação no hanoin rasik, tan
(i) labarik sira rasik mak hatudu sira nia sentimento no emoção wainhira hasoru
no hatan ba problema nebe hatur iha sira nia oin; (ii) liu husi arte, labarik sira hatudu ona pratica filosófica tan labarik sira mak
hanoin rasik no ko’alia rasik; (iii) mestre/a sira hatudu conceitos no
procedimento atu labarik sira hare momos saida moris ne’e nia midar no sin,
diak no furak ... mestre/a sira hanorin ética
filosófica la’os liu husi “dogmatismo fanático”, maibe loke labarik sira
nia matan atu hare rasik moris ne’e.
Filosofia: “The Power of
Freedom”
Bele dehan katak filosofia ne’e hanesan “poder libertador” ida. Ema hotu
nebe involve iha educação iha uluk hanoin, katak, liu husi filosofia mak ita
bele liberta ema. Hanesan Xanana Gusmão rasik dehan “Um Povo que é culto e instruído é
capaz de criar as suas próprias condições para, de fórma ativa, se libertar
de uma situação de pobreza. ...” (Prefacio, As bases legais do sistema
da educação de Timor Leste: 9). PM Xanana Gusmão rasik, indireitamente, hakarak
atu hatama filosofia nu’udar the power of
freedom.
Tuir ha’u nia hanoin, poder libertador husi filosofia bele hatudu iha dalan lubuk ida.
Primeiro (i) mak liberação intelectual labarik
sira (intelectual freedom of children)
nian, wainhira filosofia buka atu loke mundo fóun no matan fóun. Labarik sira
la tane liman deit, la rona deit no la simu deit ... maibe, sira rasik hahu
loke matan atu hare no loke ulun atu hanoin rasik hodi hasoru horizonte fóun. Liu husi filosofia, ita
halo labarik sira fascinante: hare ho
matan nabilan no neon nakloken. Filosofia mos halo autocorretivo wainhira labarik sira tama iha comunidade de investigação ida nia laran. Dala barak labarik sira
laran susar no neon kraik, tan ema boot sira obriga sira hare ba egoísmo rasik.
Exemplo, gaba labarik sira tan ranking no
hatun labarik sira tan la matenek. Ida ne’e haburas egoísmo. Tuir filosofia
nu’udar liberdade intelectual, ema
boot sira (mestre/a no inan-aman) buka fó tulun ba labarik sira atu aten brani hodi hanoin no ko’alia – sai
“pensador criativa” hodi hatudu sira
nia an rasik. Labarik sira la’os ona dogmático-intelectual, la’os ona “diktator” (katak alunos sira nebe hatene
de’it diktat no rona de’it mestre/a
atu halo ditado/ dikte).
Segundo (ii), labarik sira mos bele halo libertação ba filosofó sira (freedom of
philosophers). Matenek nain filosofó lubuk ida mak dehan katak, labarik
sira nia hanoin no liafuan bele muda ema boot nia hanoin no liafuan. Toman ho
labarik sira, ita boot mos bele muda sira nia maneira atu hanorin no ko’alia filosofia.
Ema nebe estuda filosofia la hetan treinamento especial atu hanorin filosofia
ba labarik sira. Maibe, wainhira ita toman tiha ona ho filosofia, ita bele
hamosu comunidade de investigação –
ka, grupo labarik sira nebe halimar de’it
ho filosofia. Hanorin labarik sira atu halo “pergunta” no hare tuir sira
halo “autocorreção”. Mestre/a sira nebe hanorin sira mos tama iha processo no
procedimento nia laran. Neneik no bebeik, mestre/a no labarik sira hanesan
hari’i ona comunidade de investigação ida: nebe hanoin hamutuk no hakat
hamutuk.
Terceiro (iii), husi ne’e mos ita hare ona
filosofia atu halo libertação ba mestre/a sira no currículo rasik (freedom of
teachers and curriculum). Ohin loron ita halerik no hakilar bebeik kona ba
currículo. Ministro ida mai, rona mestre/a sira fila ba gabinete hahu hanoin
atu halo mudança. Seluk, mai rona tan ... fila ba troka tan. Ne’e duni, ita nia
currículo mos hanesan reboka tun reboka sae. Tan sa mak mestre/a sira halerik
no hakilar? Tuir hau nia hanoin, tan mestre/a sira sente an no hakarak mate-an
los atu hatudu buat mesak los deit ba labarik sira. Filosofó boot hanesan
Sócrates, Platão no Aristóteles hanorin katak, ema (labarik/ fóinsae) sira nebe
matenek la’os tan fó resposta barak,
maibe wainhira hatene halo pergunta
diak no critico. Ne’e duni pergunta mak importante liu atu lori ema hetan
resposta nebe diak no los. Wainhira labarik sira hatene halo pergunta bele mos tulun mestre/a atu fó resposta nebe diak. Nune’e mos, wainhira
mestre/a sira halo pergunta diak, bele tulun labarik sira atu hetan resposta los. Tan ne’e dala ruma ema
matenek nain balun dehan “Na comunidade
de investigação filosófica, todos somos alunos; todos, investigadores; todos,
divagadores”. Wainhira mestre/a sira mak hanoin nune’e, então sira lalika
ona “stress” ka “frustrasi” atu buka resposta ba labarik sira nia pergunta.
Balun lori tan ai-sanak atu hurlele labarik sira too diuk. Mestre/a sira
hakilar no halerik, tan ita iha hanoin tradicional ida katak sira mak
“transmissora de conhecimento e valores”, ka seluk hanoin “banqueiro” ba
“deposito intelectuais”; meste/ a matenek tan sira hatene lalehan ho rai, no
buat hotu nebe ema hare no mos la hare. Maibe, wainhira mestre/a sira hatene
ona katak sira hanesan “mata-dalan” ida, nune’e sira mos bele loke dalan
currículo atu labarik sira bele tama iha mundo fóun ho matan fóun. Ema baibain
dehan katak filosofia hanesan “a trunk of
educational tree” (o tronco da arvore educacional) – “batang dari pohon pendidikan”. Ida ne’e hatudu katak filosofia mak
“hun” no currículo hanesan “sanak, dikin, hun, abut, tahan, fuan, funan” ai ida
nian. Mestre/a sira hanesan ai-hun nebe hamahan labarik sira iha comunidade de
investigação nia laran.
Bainhira
mak Hanorin?
Timor Leste la dun hatene filosofia. Padre
sira deit mak hatene. Ka, leigo sira nebe uluk escola iha seminário. Agora,
wainhira ita ko’alia kona ba Philosophy fór
Children, ne’e bainhira los mak ita hanorin ba Ensino Básico?
Iha tinan 2006/2007 hau hanorin matéria sociology of education no philosophy of education iha Instituto Católico para Fórmação dos
Professores (ICFP), Diocese Baucau nian. Husi ne’e mak hau aprende no
compreende, oinsa mak hanorin filosofia ba labarik sira. Katak, hanorin
estudante ICFP kona ba filosofia hanesan hanorin labarik sira atu hatene halo
pergunta no fó resposta. Modelo ida ne’e ita bele implementa ba mestre/a sira
hotu – sira tuir fórmação kona ba “pergunta-resposta” ho maneira filosofia
nian. Ne’e duni, ita hahu loke uluk lai mestre/a sira nia domin ba filosofia –
hatene hakat tuir processo no procedimento ida.
Tuir mai, mestre/a sira hahu produz manual,
liu-liu iha área língua e literária
ho historia filosófica. Sa tan,
wainhira V Governo Constitucional hakarak hatama língua materna iha escola. Nune’e, iha ona investimento boot tebes
ba mestre/a sira atu produz no reproduz “arte e cultura” liu husi língua
materna, hakerek manual bilingua (Portugues-Tetum;
ka, Portugues-lingua materna). Husi ne’e filosofia sai ona hanesan “masin” nebe
halo midar currículo ka “naroman” nebe halo nabilan “língua”, “literária” no
“historia”. Labarik sira la tolan filosofia tomak ida, maibe iha sentimento no
emoção kona ba “filosofar” liu husi dalan simples.
Ikus liu, wainhira labarik sira toma nona ho língua, literária no historia, sira hahu loke matan ba
natureza no socidade nia moris. Nune’e loke sira nia hanoin no neon ... halo
sira tama iha fusão de horizonte ida.
Los duni, saida mak hau hakerek ne’e hanesan
buat todan ida. Ema barak bele hare artigo ida ne’e la iha fatin iha Timor
Leste. Maibe, hau hanoin liafuan iha Português nebe dehan “a mais longa caminhada começa com o primeiro passo apena” ... ita
bele hakat naruk to’o nebe de’it maibe hahu ona atu soe ain uluk lai.
*) Docente
filosofia da política, ética filosófica, ateísmo contemporâneo &
hermenêutica e filosofia de linguagem iha Instituto Superior de
Filosofia e de Teologia (ISFT) Dom Jaime Garcia Goulart, Dili Timor Leste
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